יום חמישי, 1 ביולי 2010

על צילום ואמנות

הנושא היום יהיה קצת פלספני, אבל הוא מטריד אותי. מה הופך תצלום ל"אמנותי"?
הצילום הוא בן חורג בין האמנויות. בניגוד לציור, למשל, הוא נסמך על פעולה פיסיקלית גרידא שאיננה מצריכה התערבות אנושית כלשהי. בציור, התהליך היצירתי מתחיל בגרוי חושי, רגשי או אינטלקטואלי. מכאן והלאה האמן הוא יוצר: הוא "בורא" את האינטרפרטציה שלו יש מאין על הקנווס. כל ציור, ריאליסטי ככל שיהיה, הוא יציר כלאיים של עין האמן, מוחו וידו.
הצילום שונה.
כל תצלום הוא העתק כמעט מדויק של המציאות כפי שהיא היתה נחווית ע"י עין אנושית מנקודת ההשקפה של המצלמה. התצלום בבסיסו הוא תעתיק ולא אינטרפרטציה. יחד עם זאת, בפני הצלם עומדת מערכת מסועפת של ברירות. למשל:
  • פרספקטיבה רחבה או צרה
  • זווית השקפה גבוהה, קונבנציונאלית או נמוכה
  • חד או מטושטש
  • ברור או אבסטרקטי
  • בהיר או כהה
  • צבעוני או מונוכרומטי
  • דינאמי או סטאטי
  • מפורט או מינימליסטי
בחירות שונות בכל אחת מהברירות האלה יפיקו תצלומים שונים מאד זה מזה עם מסרים שונים כלפי המתבונן. מכיוון שכך, אלה הם כלים אמנותיים שעומדים לרשות הצלם. על הצלם להחליט ברוב הברירות האלה לפני החשיפה. רק מיעוטן יהיה אפקטיבי בעת עריכת התמונה. הברירות יהיו בחלקן אינטואיטיביות ובחלקן מודעות. החלק המודע הוא התהליך היצירתי שמגדיר אמנות. בפוסטים הבאים נבחן את הכלים האמנותיים האלה ואת השפעתם על המתבונן ביתר פירוט.

כעת לשאלה הקשה: מה מגדיר אמנות?
לאמנות אין גבולות. זאת יותר מקלישאה. אני באמת חושב כך. אמנות היא בעיני המתבונן. ההגדרה הזאת אמנם נכונה תמיד, אבל כשאנו בוחנים אותה בהקשר של צילום אנחנו נתקלים בבעיה. האם תמונה שצולמה באופן אוטומטי - ללא צלם (למשל ע"י מצלמת מעקב) - יכולה להיחשב אמנות? חוששני שלא. ביסודה של כל יצירה אמנותית עומד יוצר, כלומר אדם. תרומתו ליצירה מתבטאת לפחות בראיה סובייקטיבית וסלקטיבית אם לא באינטרפרטציה. מאותה סיבה גם תמונות שצולמו מנקודת מוצא תיעודית גרידא, אסתטיות ומעניינות ככל שיהיו, אינן אמנות במובן המלא של המושג. תצלום מאקרו יפהפה של פרפר יהפוך ליצירת אמנות רק אם הצלם יתרום לו משהו מהראיה האישית, הסובייקטיבית, שלו. קשה להסביר, אבל קל להבחין בהבדל. האם תצלום עיתונאי יכול להיחשב אמנות? מה לגבי תצלום תיעודי מתחרות ספורט? לדעתי מטרת הצילום איננה רלוונטית לשאלה. כל תמונה בה הצלם משפיע על התוצאה באמצעות בחירה אקטיבית, מודעת מבין כלי הביטוי האמנותיים העומדים לרשותו היא יצירת אמנות.
ואולי התוצאה היא הקובעת ולא התהליך, וההחלטה היא בעיני המתבונן ממש כמו בכל תחום אמנותי אחר.



רוצים להציג את התמונות שלכם ב"העין"? שלחו תמונות שצילמתם לפינת ההשראה.


2 תגובות:

  1. שאול תתחדש על הבלוג!!
    בתור חדשה בתחום אני כל הזמן מחפשת ללמוד ולקרוא והבלוג הזה יהיה מושלם בשבילי! :)
    אז בהצלחה והנאה מרובה!
    איפה יש אפשרות לעשות מנוי לבלוג?? זו הדרך הכי טובה לעקוב אחרי בלוגים...

    השבמחק
  2. הדר שלום.
    יש קישור מתחת לחלון התגובות: "הירשם כמנוי באמצעות דוא'ל".

    השבמחק

Google Analytics Alternative