יום רביעי, 7 ביולי 2010

מבוא לשחור לבן

לתצלום השחור לבן יש מקום מיוחד באמנות. המונוכרום לא מייחד את המדיום הצילומי: גם רישומי עיפרון ופחם, פסלי מתכת וז'אנרים אחרים של אמנות חזותית מאופיינים בצבע אחיד. התצלום השחור לבן נבע בתחילה ממגבלה טכנית של הפילם, אבל גם עם הופעת הפילם הצבעוני והמסחור שלו בשנות השישים של המאה ה-20 העדיפו צלמים רבים להמשיך ולהשתמש בפילם מונוכרומטי וכך זה נמשך עד היום.
הצילום הוא הריאליסטי מבין צורות האמנות החזותית. הוא נסמך על המציאות ומשקף אותה. הקסם של תצלומים בשחור לבן הוא באינפורמציה שהם משמיטים: מכיוון שהם מציעים תיאור פחות מהימן של המציאות לעומת תצלומים צבעוניים, יש בהם יותר מקום לאינטרפרטציה מצד הצלם ומצד המתבונן כאחד. חוסר האינפורמציה הכרומטית מדגיש מאפיינים אחרים של הסצנה המצולמת: התפלגות טונאלית, צורה, מרקם וקווים.

שחור לבן: לפני החשיפה או אחריה?
במקרים רבים אני יודע אם תמונה שאני מצלם תהיה צבעונית או מונוכרומטית עוד לפני הלחיצה על המחשף. גם צלמים מנוסים מתקשים "לראות בשחור לבן" כאשר הם מקמפזים את התמונה. הצבעים מסיחים את דעתו של הצלם מהטונאליות ממש כפי שהם מסיחים את דעת המתבונן בתמונה. בעידן הפילם היה מקובל להשפיע על ההתפלגות הטונאלית של התמונה באמצעות פילטרים צבעוניים שהורכבו על העדשה. הערכת התוצאה היתה כמעט בלתי אפשרית ומרבית עבודת התיקון וההתאמה נעשתה בחדר החושך. כיום יש בידינו כלי עריכה משוכללים בהרבה שמאפשרים לדמות את השפעתם של פילטרים צבעוניים לאחר החשיפה ולשלוט בתהליך ההמרה בפירוט רב.
בענייני מונוכרום יש יתרון דווקא למצלמות קומפקטיות, שמאפשרות קימפוז על גבי המסך האחורי או באמצעות עינית אלקטרונית. מצלמות כאלה מאפשרות צפיה בסצנה בשחור לבן עם תצוגה המדמה את התוצאה.

באילו מקרים כדאי לשקול המרה לשחור לבן?
  • תמונות בהן הצבע מפריע: נושא ברוויה נמוכה עם רקע צעקני
  • תמונות בהן הצבע אינו משמעותי
  • תמונות בהן הצבע לקוי: איזון לובן קלוקל
  • תמונות בהן מרקם של משטחים הוא חלק חשוב מן הקומפוזיציה
  • תמונות בעלות קונטרסט גבוה מדי: מונוכרום מעדיף קונטרסט גבוה גם אם חלק מהתמונה "שרוף" או שחור
  • תמונות בהן הרעש הדיגיטלי בולט: המונוכרום סלחני יותר
  • ובכלל: תמונות בהן קיים עודף אינפורמציה

כיצד כדאי להמיר?
הבלוג הזה איננו טכני. אני רחוק מלהיות מומחה לעריכת תמונות. לכן אני לא נמצא בעמדה ממנה אני יכול ללמד או להמליץ על פרוצדורות בפוטושופ או בתוכנות עריכה אחרות. ההמרה לשחור לבן היא עניין מורכב שאיננו אינטואיטיבי ומחייב תהליך של לימוד. התוצאה המתקבלת בשחור לבן תלויה דווקא בהרכב הצבעים של המקור הצבעוני. כל גוון יקבל טווח בהירויות משלו בהתאם להעדפות הנקבעות בעת ההמרה. הפונקציה "Desaturate" בתוכנות העריכה השונות מציעה פתרון אחד  מתוך מאות אפשריים למשוואה בת שלושה נעלמים. על מנת להבין את העקרונות התיאורטיים והפרקטיים של ההמרה לשחור לבן, אני ממליץ בחום לקרוא את הספר Black and White: The Definitive Guide for Serious Digital Photographers מאת Michael Freeman. זה ספר טכני שדורש שליטה סבירה בפוטושופ. כמה חלקים בו סתומים למדי, אבל לא נתקלתי באלטרנטיבה טובה יותר.
לחילופין, באתרים שונים ברשת קיימים מדריכים מניחים את הדעת לשימוש ב-channel mixer (כלי תוכנה חשוב בהמרה לשחור לבן). הציצו באתרים הבאים:

כלים שימושיים נוספים
מלבד ה-channel mixer שקובע כיצד יטופל כל אחד מערוצי הצבע בעת ההמרה, קיימים מספר כלי תוכנה שאני מרבה להשתמש בהם בתמונות שחור לבן. כלים אלה משמשים אותי לאחר שהתמונה כבר עברה המרה ומופיעה במונוכרום. שוב, אני לא שולט בכלים האלה באופן משביע רצון ולכן ממליץ לקרוא עליהם ברשת.
  • levels - כיוונון גס של טווח הטונאליות. חשוב על מנת להבטיח שחור עשיר ומלא.
  • curves - כיוונון עדין של הטונאליות והקונטרסט בתמונה
  • gradients - הדגשה של מרקמים ואזורים שיש בהם עניין
  • noise - הוספת גרעיניות למראה חד ועשיר
  • duotones & tritones - הוספת גיוון עדין לתמונות באופן סלקטיבי

אני יודע. זה אחד הפוסטים הפחות מועילים כאן, אבל הוא קצת off topic. אז סלחו לי.


5 תגובות:

  1. אנונימי7.7.2010, 16:15

    אחלה בלוג המשך כך

    השבמחק
  2. אנונימי7.7.2010, 16:22

    מאוד מעניין!

    השבמחק
  3. שגיא קורטלר8.7.2010, 11:08

    שיטה זריזה שמצאתי להמרה לשחור לבן בפוטושופ שנותנת יופי של המרה היא הוספת שכבה שחורה מעל התמונה ושינוי ה blending mode ל hue.
    התוצאה הרבה יותר מרשימה מ desaturate והרבה יותר מהירה מלהתחיל "לשחק" עם כל צבע או ערוץ בנפרד.

    השבמחק
  4. תודה על ההמלצות והקישורים.
    עשית לי חשק להתחיל לשחק עם התמונות ולראות איך נראות בשחור לבן, בהתחלה קצת נרתעתי מזה כי אני מאד אוהבת צבעוניות, כמה שיותר... אבל יש היגיון במה שאתה אומר וזה מאד מעניין, תודה!
    הדר

    השבמחק
  5. שגיא, תודה עבור הטיפ.

    Hadarling, כדאי לקרוא גם את פוסט ההמשך מהיום.

    השבמחק

Google Analytics Alternative