יום שני, 22 בנובמבר 2010

המלצות ספרים

ספרים על צילום הם הרבה יותר ממדריכים. ספר טוב הוא חלל סגור עם חלונות בעל הגיון פנימי ותיזה מרכזית, אבל מציץ גם החוצה, אל מה שנכתב ונעשה מחוץ לו. מידי מספר חודשים אני רוכש לעצמי ספר שעוסק בצילום. המבחר בעברית דל לצערי, והספרים הקיימים הם מדריכים בסגנון לקסיקוני או אלבומים, כך שאני קורא בעיקר באנגלית. לקראת החורף המתקרב (כך אני מקווה), לפניכם רשימה של ספרים שהייתי ממליץ עליהם למי שמתעניין בנושאים הנידונים בבלוג הזה וגם כמה שקראתי ואינני ממליץ עליהם.

On photography / Susan Sontag
ספר ישן, קטן וצפוף שאין בו תמונה אחת לרפואה. זהו קובץ של שש מסות שעוסקות בהיסטוריה ופילוסופיה החברתית של הצילום. הכתיבה אינטליגנטית ומהירה והדיונים מלאים ברעיונות מעניינים, חלקם רדיקליים. יש לקרוא אותו פעמיים או שלוש כדי לרדת לעומקו. הוא נפלא, גם אם לא מעודכן לחלוטין.

Ways of seeing / John Berger
עוד ספר ישן וקטן. זהו קובץ של ארבע מסות שעוסקות בהיבטים שונים של האמנות. רק הראשונה והאחרונה בהן נוגעות לצילום, אבל כדאי לקרוא את כולו. הוא מצטיין במחשבה בהירה וממזרית ובהשקפת עולם חכמה. הפרק האחרון, הדן בצילום המסחרי, מהנה ופוקח עיניים במיוחד. מומלץ בחום.

20th century photography / Museum Ludwig Cologne
אוסף תצלומים ענק (כמעט אלף) ממוזאון Ludwig בקלן, גרמניה. הספר ערוך בסדר אלפאביתי, על פי שמות הצלמים ולכן עיון בו "מקפיץ" את הקורא מסגנון אחד למשנהו ומתקופה לתקופה. חוסר העקביות הזה מוסיף חן ועניין. העבודות של כל צלם מלוות בביוגרפיה קצרה, מעניינת כשלעצמה בדרך כלל. ערכו של הספר ב"פתיחת התיאבון" של הקורא לתולדות הצילום ובהיכרות עם צלמים חשובים וחשובים פחות מן העבר. אני נהנה לקחת אותו ולדפדף מדי פעם.

The great Life photographers / The editors of Life and John Loengard
אוסף תצלומים נבחרים שצולמו בין 1936 ל-2000 בידי צלמי המערכת של שבועון הרפורטאז'ה המשפיע Life. הספר מכיל למעלה מ-600 תמונות המודפסות באיכות גבוהה וגם הוא ערוך לפי סדר שמות הצלמים. מעבר לערכו כאלבום תמונות, הוא מציג את מיטב הפוטוג'ורנליזם של המאה העשרים עם התייחסות להיסטוריה הפוליטית והחברתית של התקופה. מומלץ.

The photograph as contemporary art / Charlotte Cotton
ספר העוסק בז'אנרים המובילים של הצילום האמנותי משנת 1980 בערך ועד היום. זוהי אנתולוגיה של עולם גלריות הצילום נכון להיום. הספר מציג דוגמה אחת מעבודתו של כל צלם שמוזכר בו ודן בקצרה בעבודתו. מעניין מאד, אם כי קשה להתרשם מהתצלומים בפורמט הקטן בו הם מוצגים.

The photographer's eye / Michael Freeman
ספר שמוקדש לקומפוזיציה הצילומית על כל גווניה. הוא כתוב היטב ומלווה בדוגמאות מצולמות שממחישות את הטקסט (או לפחות מנסות להמחיש אותו). זה איננו מדריך, אבל לאחר הקריאה מצאתי את עצמי מתייחס לצד הצורני של הצילום שלי אחרת. שני הפרקים האחרונים בספר, העוסקים בתכנון התמונה ובהוצאתה לפועל מרתקים. מומלץ בחום.

The photographer's mind / Michael Freeman
המשכו של The photographer's eye. עוסק בטכניקות צילומיות שמסייעות להבהיר כוונתו של הצלם, כלומר "קומפוזיציה למתקדמים". לטעמי הספר הזה חסר חוט שדרה ונכתב רק על מנת לנצל את המומנטום של קודמו. כמעט כל הרעיונות שמוצגים בו הם בגדר חזרה (מורחבת) על נקודות שכבר הועלו בספר הקודם. לא מומלץ.

Photography: A cultural history / Mary Warner Marien
זהו textbook אקדמי רחב יריעה המיועד לסטודנטים לאמנות. הוא עוקב אחרי התפתחות הצילום בראי התמורות החברתיות והטכנולוגיות מאז אמצע המאה ה-19 ועד היום. ספר מעניין מאד וגדול מאד, הן פיזית (הוא שוקל מעל שני ק"ג) והן תוכנית. הגישה שלו מצטיינת בחשיבה מקורית, בלתי אורתודוקסית. הייחוד שלו מתבטא בין השאר בניסיון לעקוב אחר התפתחות הצילום במדינות העולם השלישי, נושא שלא מקבל תשומת לב בדרך כלל. מומלץ, אבל כבד.

Shock of the new: Art and the century of change / Robert Hughes
ה-textbook האולטימטיבי לאמנות מודרנית. ספר מעט מיושן, אבל כתוב בחן ובחכמה. מציג את הזרמים החשובים של אמנות המאה ה-20 תוך התייחסות להיסטוריה המערבית המודרנית. יתרונו של הספר הזה שהוא מיועד להדיוטות ולכן הוא מהווה קרש קפיצה נפלא לתוך המים העמוקים של האמנות המודרנית. מומלץ מאד, למרות שהוא לא עוסק בצילום כלל.

Neurobiology of attention / Laurent Itti, Geraint Rees, John K. Tsotsos (editors)
קובץ מאמרים מדעיים שמרכז את כל המידע העדכני (נכון ל-2005) בנושא התפיסה החזותית האנושית. הטקסטים כתובים בשפה אקדמית קשה לקריאה, אבל הם מרתקים. זה ספר יקר שאני לא מתכוון לרכוש. אני מעיין בו מידי פעם בספריית האוניברסיטה ומוצא בו אינפורמציה רבה שאת חלקה (הקטן) אפשר לתרגם  לכלים צילומיים. מומלץ למי שרגיל בטקסטים מדעיים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Google Analytics Alternative