יום שני, 4 באפריל 2011

המדריך האלטרנטיבי לרכישת מצלמה

הדברים הבאים נכתבים מתוך פרספקטיבה ארוכת שנים של התלבטויות, רכישות, שביעות רצון ואכזבה. אתם לא חייבים להקשיב לי, אבל כדאי שתקראו.
  • אין מצלמה מושלמת. הבחירה במצלמה היא תמיד פשרה: בין גודל ומשקל למהירות ולנוחות ממשק השליטה, בין המחיר לגמישות השליטה בעומק השדה, בין הביצועים בתאורה קלושה לכמות עבודת העריכה הנדרשת על מנת לעשות את התמונות ראויות להצגה וכן הלאה. יש להבין את המגבלות של כל מצלמה ביחס למתחרות כדי לבחור בפשרה המתאימה ביותר לצרכים. האפליקציה הקטנה הזאת תוכל לסייע.
  • אין עדשות מושלמות, אבל יש עדשות הרבה יותר טובות מאחרות. עם העליה ברזולוציית החיישנים איכות העדשות מגבילה את איכות התמונה ביתר שאת. עדשות פשוטות שוב אינן מאפשרות לצלם לנצל את מלוא היכולת של החיישן, ולא רק במפתחי צמצם קיצוניים ובפינות הפריים. החלפת המצלמה בדגם חדיש יותר הגיונית רק בתנאי שהעדשות שברשות הצלם איכותיות מספיק על מנת לתמוך בחיישן שלו. הרב-גוניות של אורכי המוקד תימצא בדרך כלל ביחס הפוך לאיכות העדשה. מפתח הצמצם יימצא ביחס ישר לאיכות העדשה. ועוד משהו: כשמדובר בעדשות אין "מציאות". במלים אחרות, בחר שלושה מבין החמישה: איכות גבוהה, משקל שפוי, טווח אורכי מוקד גדול, צמצם רחב, מחיר סביר.
  • מצלמות רפלקס אינן מותאמות לצילום וידאו. המבנה הפיזי שלהן איננו מותאם לאחיזה יציבה וממושכת, העדשות שלהן אינן מותאמות למיקוד אוטומטי ללא מראה והמסכים שלהן אינם מותאמים לצפיה ממושכת באור יום. דווקא מצלמות הצפיה הישירה (EVIL) מתאימות יותר לשימוש דו תכליתי, אם כי גם הן רחוקות מלהוות פתרון מספק. ישנן כיום מצלמות וידאו שניתן להרכיב עליהן עדשות סטילס והמכילות חיישנים גדולים, אבל הן עדיין יקרות מאד.
  • 99% מהתמונות המצולמות בעולם עושות שימוש בערכי ISO של 100-400. הצורך במהירות תריס גבוהה בתנאי תאורה קשים מוגבל פחות-או-יותר לצילום ספורט באולמות. בנוסף לכך, ערך ה-ISO נמצא ביחס הפוך לטווח הדינאמי ולחדות התמונה. אין טעם לרכוש מצלמה יקרה רק בגלל ביצועיה באור קלוש אם התקציב לא מאפשר גם רכישת עדשות שיעשו איתה צדק. לעומת זאת, ברוב המקרים רכישה של מבזק חיצוני בינוני עשויה להרחיב במידה ניכרת את אפשרויות השימוש במצלמה.
  • מספר נקודות הפוקוס הוא פיקציה. רוב נקודות הפוקוס במצלמות אינו מהסוג המוצלב, ולכן הן לא בהכרח מדייקות. ברוב המקרים (למעט צילום ספורט ודומיו) די בנקודת פוקוס אחת, מרכזית ומוצלבת, על מנת להבטיח מיקוד מדויק וחדות טובה. באותו הקשר, אפשרות כיול המיקוד של עדשות שונות למצלמה היא תכונה בעלת ערך שעשויה לחסוך כאבי ראש.
  • עוד תכונות שעשויות לחסוך כאבי ראש:
    • איכות בניה גבוהה (גוף מתכת)
    • אטימה לאבק ולשפריצים (גם בעדשות)
    • מנגנון לניעור אבק מהחיישן
    • מעבד JPEG איכותי (לחיסכון בזמן העיבוד)
    • מיפוי פיקסלים מובנה במצלמה
    • מערכות מדידת אור ואיזון לבן מדויקות
  • למרות כל מה שנאמר עד כאן, ההבדלים בין המצלמות המוצעות בשוק קטנים. כל דגם של מצלמה שיוצר מאז 2007 ואילך יענה על רוב הדרישות של צלם חובב.
  • התעלם מ"ערך המכירה" של הציוד. אתה רוכש אותו על מנת להשתמש בו ולהנות ממנו, לא על מנת למכור אותו בהפסד מזערי. קח בחשבון לפחות שנתיים-שלוש של שימוש לפני שתחליף מצלמה ועשרים שנה של שימוש לפני שתחליף עדשה איכותית.
  • אל תרכוש "אחריות מורחבת". ממילא רוב תקלות הייצור (שמכוסות באחריות) מתגלות לאחר זמן קצר של שימוש.
  • ככל שתגדיר את צרכיך באופן מדויק יותר כך הציוד שתבחר ישביע את רצונך במידה רבה יותר. אין טעם לחפש את "המצלמה הטובה ביותר שאפשר לרכוש עבור תקציב נתון" מבלי לבחון את מידת ההתאמה שלה לצרכים ספציפיים. שלב הגדרת הדרישות הוא מרכז הכובד של ההחלטה וחשוב לתת לו את תשומת הלב הראויה.
.

2 תגובות:

  1. מסכים עם הרוב למעט נושא נקודות הפוקוס.
    במצלמות חדשות יש יותר מנקודה מוצלבת אחת. אך גם נקודות לא מוצלבות נותנות תוצאה טובה יותר עבור קימפוז ומיקוד לפי נקודה מתאימה מאשר מיקוד עם הנקודה האמצעית ואז קימפוז מחדש.
    הנה קישור שמסביר את זה בצורה טובה:
    http://visual-vacations.com/Photography/focus-recompose_sucks.htm

    גם לנושא ה ISO אני לא כל כך מסכים, 99% מהתמונות שצולמו עד היום צולמו בערכים נמוכים כי מעבר לזה התמונות לא היו שמישות. היום יותר ויותר מצלמים בערכים גבוהים (800-1600) בגלל שאפשר. בהרבה מקרים עדיף לעלות ב ISO מאשר להפעיל פלאש אבל זה לא תחליף לפלאש.

    עם שאר המסקנות שלך אני מסכים בהחלט ביחוד עם הראשונה המאד כואבת שגורמת לנו להמצא בחיפוש תמידי על האחת שתענה על כל הצרכים.... אני חושב שנמצא את הגביע הקדוש לפני שנמצא מצלמה כזאת.

    השבמחק
  2. אנונימי24.5.2011, 14:45

    שלום שאול!
    אני לא יודעת אם זה המקום לשאול אותך ,הייתי שולחת מייל אבל לא הבחנתי בכתובת בשום מקום....
    אני יודעת שאתה צלם מקצועי ואגב, הבלוג שלך מקסים!
    אבל אם לא אכפת לך הייתי שמחה לקבל ייעוץ לגבי מצלמה לצרכי צילום ביתיים(אני חולמת ללמוד צילום יום אחד אני מאוד אוהבת לצלם )אבל לעת עתה אני זקוקה למצלמה "איכותית" שאוכל לצלם בה את משפחתי. בטיולים,בבית,וכו'.הייתי מאוד מאוד רוצה לקנות מצלמתSLR משוכללת אבל כרגע אני לא יכולה להרשות לעצמי אז אני חוסכת לזה!בינתיים המצלמה שלי נדפקה לגמרי ואני חייבת דחוף מצלמה חדשה. אני לא יודעת להגדיר כפי שאתה מרהיב לעשות את צרכי וזאת מפני שאני לא מספיק מומחית בנושא לצערי. הייתי רוצה שהמצלמה תצלם מהר גם עם פלאש(בלי השהייה מעצבנת)והייתי רוצה איכות תמונות מעולה.ובנוסף זמנית אני מוגבלת בתקציב לעד 30000 ש"ח. אני יודעת שיש הרבה דברים חשובים אבל אני לא יודעת להגדיר אותם. אשמח אם תוכל לכוון אותי בעזרת שאלות אולי? ותמליץ לי על מצלמה. סליחה על האירוך אני כותבת בלחץ של זמן.
    מודה לך מקרב לב!
    אני אשלח לך את כתובת המייל שלי אם תעדיף RAB.YAEL@GMAIL.COM
    יעל

    השבמחק

Google Analytics Alternative