יום רביעי, 22 ביוני 2011

משהו שונה לגמרי

הבלוג הזה מרבה לעסוק בהיבטים שונים של מה שאני מכנה "ראיה צילומית". זה מושג ערטילאי שקשה לתאר באופן מילולי. Henri Cartier Bresson היטיב להבין אותו. הוא כתב ש"על השכל, העין והלב להיות מסודרים לאורך אותו קו". ראיה אחרת, המיוצגת לצורך העניין ע"י Ansel Adams, מוציאה מן המשוואה הזאת את הלב. מטרתה לראות את הדברים באופן שכלתני, ללא שמץ של סנטימנטליות.
יש גם דרך ראיה שלישית, המכונה באנגלית 'contemplative vision'. מטרתה לנטרל דווקא את השכל, להחליף את התפישה (conception) בתפיסה (perception). אתן דוגמה: כאשר אתם קוראים את הטקסט הזה, אתם משתמשים בתפישה שלכם: תשומת הלב שלכם נתונה לשמיעה של המלים ולהבנה מופשטת של המשפטים. לעומת זאת, כשאתם קוראים את הטקסט הזה: आँख एक कला और फोटोग्राफी ब्लॉग है אתם משתמשים בתפיסה שלכם: תשומת הלב שלכם נתונה לצורת האותיות, לדגמים החוזרים ולמקצב של הסימנים (אלא אם כן אתם קוראים את הכתב ההינדי ומבינים את השפה, כמובן). 'Contemplative vision' היא דרך ראיה בהירה שמתבססת על אבחנה עמוקה ויסודית. כל מטרתה היא "לבטל את השכל" על הדעות הקדומות וההרגלים שהוא נושא עימו. שורשיה נטועים בתורת הזן הבודהיסטית, אבל אין צורך להכיר את הזן לעומקו על מנת להבין וליישם אותה.

הספר The practice of contemplative photography מאת Andy Karr ו-Michael Wood הוא מבוא ל-'contemplative vision' וליישום שלו בצילום. השפה בה הוא כתוב בהירה להפליא והוא מיטיב להסביר גם את הרעיונות המורכבים ביותר הקשורים בתהליך היצירתי. די בקריאה בת עשר דקות על מנת להיווכח שהמחברים פשוט צודקים. אפילו המונחים שבהם הספר משתמש על מנת לתאר את הראיה שונים באופן מרענן מהז'רגון המקובל של הצילום. התצלומים המלווים את הטקסט, שצולמו בידי המחברים וכמה מחבריהם, יפיפיים ומדגימים היטב את התאוריה.


כמו תמיד, אני ממליץ לרכוש את הספר בחנות המקוונת The Book Depository, בזכות המשלוח החינמי לישראל.
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Google Analytics Alternative