יום חמישי, 23 ביוני 2011

שאלות שלא שואלים ג'נטלמן

לעולם, לעולם אל תשאלו צלם אחת מהשאלות הבאות:
  • "באיזו מצלמה אתה משתמש" או "באיזו מצלמה צולמה התמונה הזאת" - מבחינתו של הצלם, השאלה הזאת שקולה לשאלה המופנית לשחקן טניס ועוסקת במחבט או בנעליים בהם הוא נוהג להשתמש. פעם אחת ולתמיד: המצלמה איננה קובעת האם תמונה כזאת או אחרת תמצא חן בעיניכם. היא שקולה לעיפרון הפחם שמשמש ציירים לרישום. העדשות, במיוחד הטובות שבהן, מציעות מעט יותר ניואנסים (אפשר להשוות אותן למכחול שבידי הצייר), אבל גם הן אינן אחראיות לתמונות "טובות" או "רעות". הכל מתחיל בצלם וגם מסתיים בו. שאלות כאלה עלולות להביא את הצלם במבוכה. לא בגלל התשובה להן, שלעתים תהיה טריוויאלית מכפי שהשואל מצפה לשמוע אלא בגלל שהן חושפות את חוסר ההבנה ואת גסות האבחנה של השואל.
  • "כמה עלתה המצלמה/העדשה הזאת" - אין שאלה מרגיזה יותר. היא מדרדרת את אמנותו של הצלם אל הטריטוריה הארצית של הכלכלה. בשאלה הזאת מסתתרת הטענה ש"גם אני יכולתי לצלם כמוך לו היה בידי ציוד כמו זה שלך". מלבד חוסר ההבנה, יש כאן גם משהו מביך: רבים מהצלמים החובבים לא ממש מתגאים במשאבים הכספיים שהם מקצים לתחביב שלהם. הם ודאי לא היו רוצים להודות במקום שהצילום תופס בחייהם.
  • "האם השתמשת בפוטושופ?" - צלמים מתחילים מאד, כמו גם הציבור הרחב, משתמשים בביטוי "פוטושופ" כדי לתאר שתי פרוצדורות בלבד: retouching ("טיפולים קוסמטיים") ו-cloning (הסרה והוספה של פרטים לתצלום). לך תסביר על אופטימיזציה של הקונטרסט והרוויה, על המרה לשחור לבן ועל חידוד. כששואלים אותי את השאלה הזאת אני מוצא את עצמי מגמגם (ואני בכלל משתמש ב-GIMP).
  • "קנון או ניקון?" - אין לי אפילו מה לומר על השאלה הזאת.
בקיצור, אל תשאלו שאלות חטטניות, קנטרניות, "קטנות". ואם שואלים אתכם שאלות כאלה, השיבו: "זאת לא שאלה ששואלים ג'נטלמן". התשובה הזאת תמיד מעבירה את המסר.

.

תגובה 1:

Google Analytics Alternative