יום ראשון, 11 בספטמבר 2011

מאחורי מסך הברזל

למעלה משני עשורים חלפו מאז נפרצה חומת ברלין בכוח ובפועל ומאז נחשף לעיני המערב אותו חלק של העולם שהיה נתון בשליטת האימפריאליזם הסובייטי. ועדיין, למרות כל הזמן הזה, למרות הפתיחות התרבותית ולמרות התקשורת המהירה כברק, אנחנו לא יודעים הרבה על הנעשה באותם מחוזות רחוקים. הגלובליזציה, מסתבר, היא במידה רבה חד סטרית. לפחות בהיבט התרבותי היא כזאת. נדיר שאמן לא-מערבי זוכה לחשיפה במערב. נדיר עוד יותר שאמן כזה מקבל הכרה רחבה ומצליח להשפיע על אותו זרם תרבותי מרכזי.
Jim Casper, מעורכי המגזין לצילום עכשווי Lens Culture, ביקר במוסקווה לרגל תערוכה חסרת תקדים שבה הציגו מעבודתם 185 צלמים החיים ברוסיה, באוקראינה ובביילורוס. הוא התרשם עמוקות מן הרמה האמנותית הגבוהה שהוצגה בתערוכה ואסף 43 תצלומים נבחרים המוצגים כאן. מבט בוחן בתצלומים האלה מגלה שרבים מהם מציגים אסתטיקה משותפת, שונה מאד מזאת המוכרת לנו. זהו זרם אחר, בתולי ומקורי שעדיין לא הושפע מן האסתטיקה הצילומית המסחרית-גלובאלית. אני ממליץ לבחור אחד מן הצלמים והצלמות האלה ולחפש עוד מעבודתם. ברוב המקרים לא תתאכזבו.

Max Sher, A passenger asleep, From Monza, 2007
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Google Analytics Alternative