יום שלישי, 18 באוקטובר 2011

מחדשות הכלכלה

כידוע לרבים מכם, אני משתמש במצלמות ובעדשות מתוצרת אולימפוס. לא רק, אבל בעיקר. אולימפוס היא אחת מהאריות הוותיקים של האופטו-מכאניקה. החברה נוסדה בשנת 1919 כיצרנית של מיקרוסקופים. בשנת 1936 היא פיתחה את המצלמה הראשונה שלה ומאז היא מייצרת ציוד צילום (במקביל לענף העיקרי שלה, מערכות אופטיות רפואיות). במשך השנים נודעו מוצרי הצילום של אולימפוס כקטנים, אמינים, בעלי איכות הנדסית גבוהה ובעיקר כחדשניים.
אולימפוס מעולם לא הובילה את שוק מוצרי הצילום במכירות. זאת תמיד היתה חברה קטנה יחסית שכיוונה לנישות ייחודיות בשוק. החברה ידעה מספר משברים. הראשון שבהם פקד אותה בסוף שנות הששים, כשהמצב הכלכלי ביפן השתפר והביקוש למצלמות ה-PEN חצויות הפריים שלה פחת באופן דרמטי אל מול עליית מצלמות ה-SLR שהשתמשו בפילם בפורמט 35 מ"מ. משבר שני פקד את אולימפוס בראשית שנות התשעים, לאחר שנמנעה מאימוץ המיקוד האוטומטי ובכך פרשה למעשה מהמרוץ בשוק המצלמות המתקדמות. יהיו שיטענו שגם הרפתקת פורמט ארבעת השלישים שנמשכה בין השנים 2003 ו-2009 לא היטיבה עם אולימפוס, ששוב התייצבה בעמדת הזנב לאריות. למרות הכל, נותרתי נאמן ליצרן הזה במשך קרוב לעשרים שנה. זה קשור לאיכות האופטיקה, לפילוספיית ה-low maintenance שעמדה מאחורי תכנון המוצרים ולחוסר היומרות. איכשהו הערכים האלה מתאימים למידותי.
ביום שישי האחרון הועבר מתפקידו המנכ"ל של אולימפוס, בריטי בשם Michael Woodford שעבד בחברה במשך 28 שנים ושימש כמנכ"ל הלא-יפני הראשון בתולדותיה. העילה לפיטורים, על פי הצהרת הדירקטוריון, היתה "חוסר שיתוף פעולה על רקע תרבותי". אלא שבימים האחרונים פתח Woodford את פיו וחשף, לכאורה, קופת שרצים שכוללת התנהלות עסקית מטופשת במקרה הטוב ואפילו חשדות בפלילים שנוגעים לרכישה תמוהה שאולימפוס ביצעה בשנת 2008. אין טעם להיכנס לפרטי פרטים. אם תרצו, תוכלו לקרוא על כך בכל האתרים הכלכליים החשובים. בשלושת הימים האחרונים איבדה מניית אולימפוס למעלה מ-40% מערכה בבורסה היפנית והמצב נראה מדאיג. אפילו מדאיג מאד.
אינני יודע כיצד זה יגמר. אני מתכונן נפשית לכך שיום אחד, בקרוב, אולימפוס תחדל לייצר ציוד צילום. חטיבת הצילום של החברה לא נהנתה משגשוג בשנים האחרונות, למרות שהתוצאות העסקיות השתפרו מעט בשנה האחרונה וברבעון האחרון אפילו דווח על רווח קטן. מכל מקום, תחום הצילום יהיה הראשון להיפגע אם המשבר לא יפתר בשבועות הקרובים. באופן אישי, בשנה האחרונה הגעתי למעין השלמה עם הציוד שלי. אני יודע בדיוק היכן הוא מיטיב לשרת אותי והיכן יש להיזהר. ואני מרוצה ממנו. למעשה אני מרוצה מן הציוד שיש ברשותי היום יותר מכפי שהייתי שבע רצון אי פעם בעבר. אם אולימפוס תיפול זה לא ישפיע עלי באופן משמעותי, אבל חוששני שחסרונה יורגש בכל התעשיה הזאת. הרבה רעיונות מקוריים נהגו ויושמו באולימפוס לאורך השנים. אני רוצה לקוות לטוב.
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

Google Analytics Alternative